SterkWerk - samen doen ze het zelf!
Al 40 KiVa-scholen hebben de volgende stap gezet met SterkWerk!
SterkWerk is een aanpak voor groep 5 t/m 8 waarbij kinderen gericht rollen krijgen om actief te werken aan verantwoordelijkheid, eigenaarschap en prosociaal gedrag. SterkWerk is voor KiVa-scholen een volgende stap in het creëren van een fijne school, maar het is ook voor andere scholen een waardevol programma om in te zetten.
Waar kinderen met een programma zoals KiVa al goed in staat zijn om samen een fijne groep te zijn, probleemsituaties op te lossen en elkaar te helpen, gaat SterkWerk nog een stap verder. De kinderen:
-
leren om te gaan met verantwoordelijkheid en eigenaarschap,
-
ontdekken en benutten hun eigen en elkaars talenten en
-
worden uitgedaagd om op een positieve manier zelfstandig en als groep zaken op te pakken.
SterkWerk is een manier van werken die zoveel mogelijk in het dagelijkse ritme wordt geïntegreerd. Vorig schooljaar deden 42 KiVa-scholen mee aan het onderzoek naar de effectiviteit van Sterkwerk. Dit project wordt mogelijk gemaakt omdat SterkWerk is geselecteerd als een kansrijke interventie door het NRO. Benieuwd naar meer? Lees hieronder verder!
“Ik zie de klas als een rots. Waar je met KiVa zorgt dat er niemand van de rots valt, leren kinderen met SterkWerk hoe je de rots samen kunt beklimmen"
- Leerkracht groep 7 interventieschool
Hoe werkt SterkWerk?
Met SterkWerk krijgen kinderen betekenisvolle rollen. Er is daarbij aandacht voor de sterke kanten en talenten van ieder kind. Iedereen is van meerwaarde! Met de juiste selectie van rollen wordt SterkWerk onderdeel van de schoolcultuur die je met KiVa hebt neergezet. Met de rollen helpen kinderen elkaar of dragen ze bij aan de groep als geheel. Denk aan een nieuwslezer, plantenverzorger, een chef milieu, een computer expert, de bezige bij, de geheimcompliment agent of een woordenspecialist. Ieder kind krijg een rol en soms zelf meerdere rollen!
De rollen en de sfeer in de groep worden wekelijks besproken in de Klasse!Vergadering. Daar bespreekt de klas met elkaar onder leiding van de voorzitter hoe het gaat. Ook worden er wensen, voorstellen en complimenten besproken. De voorzitter is niet alleen, ook de secretaris, penningmeester en complimentenchef hebben een rol in de vergadering.
Bij het uitvoeren van de rollen en het houden van een vergadering is er aandacht voor de positieve ontwikkeling van zichzelf en die van de groep. Daarvoor worden complimenten ingezet. De waardering van de complimenten zorgt voor een positieve bekrachtiging van de norm. De kinderen leren elkaar complimenten te geven op inzet.
Zo werkt iedereen mee aan een sterk en positief groepsgevoel. Kinderen worden intrinsiek, dus van binnenuit, gemotiveerd om anderen te helpen, samen te werken en een sterkere groep te creëren. Het motto van Sterkwerk is dan ook: Samen doen we het zelf!
Bekijk hier SterkWerk uitgelegd in anderhalve minuut!
Wat is het doel van SterkWerk
Met SterkWerk verbeter je de sfeer in de groep en de onderlinge relaties. Kinderen worden intrinsiek gemotiveerd voor prosociaal gedrag. Voorbeelden van prosociaal gedrag zijn:
- Elkaar helpen
- Aardig zijn voor elkaar
- Op een fijne manier samenwerken
“De kracht van SterkWerk is de eenvoud. Het is laagdrempelig en toepasbaar. Het is niet iets nieuws erbij, maar iets veranderen.”
KiVa- en SterkWerk-trainer Freek Velthausz
Meer weten over SterkWerk? Download hier de flyer