Onderzoek en wetenschappelijke resultaten
Het onderzoek naar KiVa in Nederland wordt gedaan door de vakgroep sociologie van de Rijksuniversiteit in Groningen. Het Nederlandse onderzoek naar KiVa wordt gecoördineerd door projectleider prof. dr. René Veenstra. Hij richt zicht met zijn onderzoek op de sociale ontwikkeling van jongeren en begeleidt een aantal promovendi, postdocs en onderzoekers.
Er vindt doorlopend onderzoek plaats. Zo komen we steeds meer te weten over de effectiviteit van KiVa en, breder, over sociale veiligheid, (het oplossen van) pesten en pro- en antisociaal gedrag.
Benieuwd naar wetenschappelijke publicaties rondom KiVa, zie hier.
Effectonderzoek naar KiVa
KiVa is in 2007 ontwikkeld aan de Universiteit van Turku, door prof. Christina Salmivalli en haar team. Christina Salmivalli is dé internationale expert als het om pesten en sociale veiligheid gaat. Zij werkt al jaren samen met prof. dr. Veenstra van de Rijksuniversiteit Groningen. Die samenwerking heeft uiteindelijk geleid tot het effectonderzoek naar KiVa in Nederland.
Het onderzoek naar de effectiviteit van KiVa in Nederland, dat tussen 2012 en 2014 liep op 99 basisscholen, is gefinancierd met middelen uit het actieprogramma Onderwijs Bewijs van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. In dit onderzoek is de effectiviteit van KiVa aangetoond. De uitkomsten zijn in augustus 2015 gepresenteerd aan de Tweede Kamer. Volgens staatsecretaris van Onderwijs Sander Dekker is KiVa een mooi voorbeeld van evidence-based onderwijs. “Het laat zien dat een meer experimentele benadering van onderwijskundige methodes goed mogelijk is en belangwekkende resultaten oplevert”, aldus Dekker.
Hieronder enkele resultaten van het onderzoek naar KiVa:
- KiVa verhoogt het welbevinden van de leerlingen en voorkomt/vermindert depressieve gevoelens.
- Door KiVa oordelen kinderen positiever over hun leerkracht.
- Door KiVa hechten kinderen meer belang aan het goed zijn in vriendschappen.
- Op KiVa-scholen vinden leerlingen dat hun leerkracht meer vaardigheden heeft om groepsproblemen te verhelpen en pesten tegen te gaan.
- Door KiVa ontstaat er een beter school- en leerklimaat.
- KiVa is bewezen effectief in het verminderen van pesten (ruim 63%).
- Voordat KiVa werd ingevoerd gaf 11,9% van de kinderen aan maandelijks slachtoffer te zijn van pesten. Met KiVa daalt dit naar 5%.
- Voordat KiVa werd ingevoerd gaf 6,8% van de kinderen aan wekelijks slachtoffer te zijn van pesten. Met KiVa daalt dit naar 3,1%.
- Voordat KiVa werd ingevoerd gaf 15,5% van de kinderen aan (bijna) dagelijks slachtoffer te zijn van pesten. Met KiVa daalt dit naar 4,6%.
Lopend onderzoek
Op dit moment loopt er onder meer een onderzoek op scholen die met KiVa gaan beginnen. Dit onderzoek gaat over de rol van de leerkracht. Voor meer informatie over dit onderzoek kunt u contact opnemen met Danelien van Aalst. De Privacy Bijlage van dit onderzoek staat hier.