• Het KiVa-programma
    • Centrale uitgangspunten
    • Samenwerking wetenschap en praktijk
    • Meer dan een anti-pestprogramma
    • Onderdelen van KiVa
    • Aanvullende producten en diensten
    • Doorontwikkeling
  • Over KiVa
    • Geschiedenis van KiVa
    • Ons team
    • Overzicht KiVa-scholen
    • Ervaringen
    • Feiten over KiVa: onze factsheet
    • Onderzoek en wetenschappelijke resultaten
    • Wet- en regelgeving
    • Het NJi over KiVa
    • Onderwijsinspectie over KiVa
    • KiVa internationaal
    • FAQ - Veelgestelde vragen
    • Jaarverslagen
    • Algemene voorwaarden en verwerkersovereenkomst
    • Privacy
    • Vacatures en stageplekken
  • KiVa-school worden
    • Zichtzending aanvragen
    • Stappenplan
    • Voorlichting over KiVa
    • Contact met KiVa-scholen
    • Kosten en subsidies
      • Gezonde school: Ondersteuningsaanbod
      • Fonds1818
      • Gemeenten en de GGD
  • Achtergrondinformatie
    • Anti-pestprogramma's en methodes
    • Over pesten
    • Speciaal voor ouders
      • Pesten thuis signaleren
      • Wat kan ik thuis doen?
      • De KiVa-oudergids
  • Ervaringen
  • Webshop
  • Nieuws
  • Events
  • KiVa Spel
  • Contact
  • Mijn KiVa
  • Het KiVa-programma
  • Over KiVa
  • KiVa-school worden
  • Achtergrondinformatie
  • Ervaringen
  1. Achtergrondinformatie
  2. Over pesten
  3. Waarom wordt er gepest?
Achtergrondinformatie
  • Anti-pestprogramma's en methodes
  • Over pesten
  • Speciaal voor ouders
    • Pesten thuis signaleren
    • Wat kan ik thuis doen?
    • De KiVa-oudergids

Waarom wordt er gepest?

Voor de meeste kinderen is pesten vooral een manier om meer (sociale) status en aanzien in een groep te verkrijgen. Ook kan pesten kan een manier zijn voor kinderen om te experimenteren met sociale vaardigheden en te testen welke gedrag wel en niet acceptabel is. Kinderen brengen veel tijd door op school, dus wat dat betreft is het een logische plek om te oefenen. Verder kunnen kinderen die pesten zelf ook in de knel zitten, bijvoorbeeld door problemen thuis. Deze frustraties kunnen zij dan afreageren op andere leerlingen.

 

Dit betekent natuurlijk niet dat pesten getolereerd moet worden, in tegendeel! Pesten heeft veel negatieve, schadelijke gevolgen. KiVa richt zich vooral op het veranderen van de norm in de groep, zodanig dat negatief gedrag (zoals pesten) vanuit de groep geen status meer oplevert en positief gedrag juist wel. Daarmee verdwijnt als het ware het ‘nut’  om te pesten; pesten is geen winstgevende strategie om status te verkrijgen. Ook leren kinderen met KiVa wat zij kunnen doen in pestsituaties, bijvoorbeeld als zij merken dat er een klasgenoot wordt gepest.



  • Het KiVa-programma
    • Onderdelen van KiVa
    • Aanvullende producten en diensten
    • Doorontwikkeling
    • Centrale uitgangspunten
    • Samenwerking wetenschap en praktijk
    • Meer dan een anti-pestprogramma
  • Over KiVa
    • Geschiedenis van KiVa
    • Overzicht KiVa-scholen
    • Jaarverslagen
    • FAQ - Veelgestelde vragen
    • Algemene voorwaarden en verwerkersovereenkomst
    • Vacatures en stageplekken
    • Feiten over KiVa: onze factsheet
    • Privacy
    • Ons team
    • Ervaringen
    • Onderzoek en wetenschappelijke resultaten
    • Wet- en regelgeving
    • Het NJi over KiVa
    • Onderwijsinspectie over KiVa
    • KiVa internationaal
  • KiVa-school worden
    • Starten met KiVa in 7 stappen
    • Stappenplan
    • Zichtzending aanvragen
    • Voorlichting over KiVa
    • Contact met KiVa-scholen
    • Kosten en subsidies
  • Achtergrondinformatie
    • Anti-pestprogramma's en methodes
    • Over pesten
    • Speciaal voor ouders
  • Ervaringen
  • Contact

    050 - 36 39 354

    info@kivaschool.nl

    Postadres
    Afdeling Sociologie Rijksuniversiteit Groningen
    Grote Kruisstraat 2/1
    9712 TS Groningen


Copyright © 2019 KiVa | Alle rechten voorbehouden |
  • Privacyverklaring
Website: ambacht media