• Het KiVa-programma
    • Centrale uitgangspunten
    • Samenwerking wetenschap en praktijk
    • Meer dan een anti-pestprogramma
    • Onderdelen van KiVa
    • Aanvullende producten en diensten
    • Doorontwikkeling
  • Over KiVa
    • Geschiedenis van KiVa
    • Ons team
    • Overzicht KiVa-scholen
    • Ervaringen
    • Feiten over KiVa: onze factsheet
    • Onderzoek en wetenschappelijke resultaten
    • Wet- en regelgeving
    • Het NJi over KiVa
    • Onderwijsinspectie over KiVa
    • KiVa internationaal
    • FAQ - Veelgestelde vragen
    • Jaarverslagen
    • Algemene voorwaarden en verwerkersovereenkomst
    • Privacy
    • Vacatures en stageplekken
  • KiVa-school worden
    • Zichtzending aanvragen
    • Stappenplan
    • Voorlichting over KiVa
    • Contact met KiVa-scholen
    • Kosten en subsidies
      • Gezonde school: Ondersteuningsaanbod
      • Fonds1818
      • Gemeenten en de GGD
  • Achtergrondinformatie
    • Anti-pestprogramma's en methodes
    • Over pesten
    • Speciaal voor ouders
      • Pesten thuis signaleren
      • Wat kan ik thuis doen?
      • De KiVa-oudergids
  • Ervaringen
  • Webshop
  • Nieuws
  • Events
  • KiVa Spel
  • Contact
  • Mijn KiVa
  • Het KiVa-programma
  • Over KiVa
  • KiVa-school worden
  • Achtergrondinformatie
  • Ervaringen
  1. Achtergrondinformatie
  2. Over pesten
  3. Wat is pesten?
Achtergrondinformatie
  • Anti-pestprogramma's en methodes
  • Over pesten
  • Speciaal voor ouders
    • Pesten thuis signaleren
    • Wat kan ik thuis doen?
    • De KiVa-oudergids

Wat is pesten?

De meest gebruikte definitie van pesten benadrukt drie basiskenmerken:

  • Pesten gebeurt telkens opnieuw tegen dezelfde persoon (stelselmatig). 
  • Bij pesten is er sprake van ongelijkheid (in macht, kracht of sociale status). 
  • Pesten gebeurt met opzet.

       

Pesten is een groepsproces

Pesten gebeurt niet alleen tussen pesters en slachtoffers; er zijn meer kinderen bij betrokken. Pesten is dus een groepsproces. In een pestsituatie zijn er zes rollen:

1. Slachtoffer: degene die wordt gepest.

2. Pester: degene die begint met pesten.

3. Assistent: degene die niet zelf begint met pesten, maar gaat meedoen zodra iemand anders begonnen is. De assistent helpt de pester.

4. Versterker: degene die niet zelf pest, maar wel lacht om de pester of hem/haar aanmoedigt. De versterker geeft de pester het gevoel dat het pesten leuk of grappig is. 

5. Verdediger: degene die het slachtoffer helpt, bijvoorbeeld door te zeggen dat de pester moet ophouden of door het pesten bij de leerkracht te rapporteren.

6. Buitenstaander: degene die meestal wel weet dat er gepest wordt, maar zich er niet mee bemoeit. Dit kan het slachtoffer het gevoel geven dat de buitenstaander het niet zo erg vindt dat er gepest wordt. Daarnaast kan de pester het gevoel krijgen dat zijn/haar gedrag acceptabel is.

Belangrijke is dat deze rollen niet vaststaan, maar per situatie of gedurende het schooljaar kunnen veranderen. Door KiVa worden kinderen zich bewust van de verschillende rollen bij het pesten, hun eigen rol en de mogelijkheden die zij hebben om in te grijpen.

 

Wat is plagen?

Het is een vraag die ons vaak wordt gesteld: wat is het verschil tussen pesten en plagen? Het antwoord op die vraag is niet eenvoudig, want het onderscheid tussen plagen en pesten is soms moeilijk te maken. Over het algemeen vindt plagen incidenteel plaats en zijn bij plagen beide partijen aan elkaar gewaagd of zelfs vrienden van elkaar.

  • Plagen gebeurt af en toe en tussen verschillende personen.
  • Bij plagen is ongelijkheid niet of veel minder aanwezig en zijn kinderen ongeveer even sterk.


  • Het KiVa-programma
    • Onderdelen van KiVa
    • Aanvullende producten en diensten
    • Doorontwikkeling
    • Centrale uitgangspunten
    • Samenwerking wetenschap en praktijk
    • Meer dan een anti-pestprogramma
  • Over KiVa
    • Geschiedenis van KiVa
    • Overzicht KiVa-scholen
    • Jaarverslagen
    • FAQ - Veelgestelde vragen
    • Algemene voorwaarden en verwerkersovereenkomst
    • Vacatures en stageplekken
    • Feiten over KiVa: onze factsheet
    • Privacy
    • Ons team
    • Ervaringen
    • Onderzoek en wetenschappelijke resultaten
    • Wet- en regelgeving
    • Het NJi over KiVa
    • Onderwijsinspectie over KiVa
    • KiVa internationaal
  • KiVa-school worden
    • Starten met KiVa in 7 stappen
    • Stappenplan
    • Zichtzending aanvragen
    • Voorlichting over KiVa
    • Contact met KiVa-scholen
    • Kosten en subsidies
  • Achtergrondinformatie
    • Anti-pestprogramma's en methodes
    • Over pesten
    • Speciaal voor ouders
  • Ervaringen
  • Contact

    050 - 36 39 354

    info@kivaschool.nl

    Postadres
    Afdeling Sociologie Rijksuniversiteit Groningen
    Grote Kruisstraat 2/1
    9712 TS Groningen


Copyright © 2019 KiVa | Alle rechten voorbehouden |
  • Privacyverklaring
Website: ambacht media