20 september 2023
Oscar Romeroschool (Isaäc Hubertstraat 151, 3034 CS Rotterdam)

Regiobijeenkomst Zuid-Holland 2023

Dit evenement is al voorbij.
Bekijk onze events
Regiobijeenkomst Zuid-Holland 2023

Fijn op het schoolplein: waar sociaal emotioneel- en bewegend leren samenkomen

De pauze op het schoolplein: de meest complexe pedagogische opdracht voor een school?

Het schoolplein kan een geweldige plek voor kinderen zijn. Het geeft kinderen de ruimte om te spelen & ontdekken, grenzen te verleggen, anderen te ontmoeten, maar ook ontspannen, een frisse neus halen en vrij voelen hoort bij het schoolplein. Toch lopen pauzes op elke school weer anders. Op sommige scholen geldt het recht van de sterkste, zijn er conflicten, worden kinderen buitengesloten of zijn kinderen eenzaam. Ze willen graag meedoen, meespelen en erbij horen, maar zijn onmachtig en voelen zich gevangen.

Elke dag een prettige pauze organiseren waarin kinderen lekker kunnen buitenspelen, is wellicht de meest complexe pedagogische opdracht van een school. Want hoe zorg je voor een fijn schoolplein en een fijne pauze? Een pauze zonder een conflict is niet realistisch en ook niet noodzakelijk. Maar een pauze waarin steeds dezelfde kinderen in conflict zijn, is schadelijk voor de ontwikkeling van het kind en de groep. Als het schoolplein een plek is waar je mag zijn wie je bent, waar je vrij bent om te kiezen en de structuur en begeleiding kloppen, dan komen de kinderen weer vol energie in de volgende les en gaat er weinig tijd verloren aan ‘het gedoe’ in de pauze.

De vrije situatie, het aantal kinderen en de (on)pedagogische begeleiding zorgt op veel scholen elke dag voor een uitdaging. Binnen in de school is er doorgaans meer structuur, meer rust en overzicht. Buiten moet je ‘streetwise’ zijn. Dat geldt zowel voor de kinderen als voor de leerkrachten en begeleiders.

Tijdens de regiobijeenkomsten 2023, georganiseerd in samenwerking met Alles in Beweging, hebben we aandacht voor de vele facetten van het schoolplein en de kennis en vaardigheden die nodig zijn om te zien en te doen wat nodig is en hoe dit goed aansluit bij KiVa.

Je kunt je aanmelden via de inschrijfknop links.

Oscar Romeroschool (Isaäc Hubertstraat 151, 3034 CS Rotterdam)

Isaäc Hubertstraat 151, 3034 CS Rotterdam
20-9-2023 15:00-17:30