31 maart 2020

Oprichtster KiVa krijgt onderzoeksfinanciering

Christina Salmivalli, oprichster van KiVa en hoogleraar psychologie, heeft van de European Research Council een ERC Advanced Grant-financiering van ongeveer 2,5 miljoen euro ontvangen. Dit is de grootste persoonlijke onderzoeksfinanciering in Europa die nog nooit eerder is ontvangen op het gebied van psychologie in Finland.

Met behulp van financiering tilt Salmivalli het internationaal bekende en erkende pestonderzoek naar een nieuw niveau. De professor zegt zelf dat zij de hele onderzoeksopzet op z'n kop zal zetten. Ze stelt nu een nieuw onderzoeksteam samen rond dit project en begint te onderzoeken waarom preventiemaatregelen tegen pesten niet voor alle kinderen effectief zijn (chronische slachtoffers van pesten).

Hoewel het KiVa-programma tegen pesten zeer effectief is, houdt het niet al het pesten tegen. "Nu wil ik weten wat alle factoren zijn die hieraan bijdragen. Dus ik zal me concentreren op de meest uitdagende gevallen van pesten die niet kunnen worden gestopt met de tools die we nu gebruiken", aldus Salmivalli.

Een interessant onderdeel van het nieuwe onderzoeksproject is genetisch onderzoek. Volgens Salmivalli heeft een eerdere tweelingstudie aangetoond dat er ook genetisch erfelijke risicofactoren zijn achter pesten en gepest worden. "We onderzoeken bijvoorbeeld of dezelfde genen agressie en pesten verklaren. Of hoe verhoudt genetica zich tot het feit dat slechts enkele kinderen stoppen met pesten wanneer het wordt aangepakt? Wanneer we de effectiviteit van interventies onderzoeken, combineren we interventie en genonderzoek op een manier die totaal nieuw is in de wereld", zegt Salmivalli.

Het nieuwe project omvat ook interessant onderzoek via video. "We hebben al videoclips gemaakt van een leraar die praat met een student die gepest is. We maken verschillende video's met iets andere docentenberichten. We laten video's aan studenten zien en onderzoeken hoe verschillende kinderen reageren op verschillende berichten, hoe ze deze interpreteren en hoe ze deze emotioneel ervaren - en hoe waarschijnlijk het is dat ze hun gedrag zullen veranderen".

Het originele artikel geschreven in het Fins vind je hier.